Dhaka, Durga Puja, EID fest en meer - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van kimpjuh - WaarBenJij.nu Dhaka, Durga Puja, EID fest en meer - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van kimpjuh - WaarBenJij.nu

Dhaka, Durga Puja, EID fest en meer

28 Oktober 2012 | Bangladesh, Dhaka

Hallo allemaal!

De afgelopen twee/drie weken behalve werk ook een aantal leuke dingen gedaan, dus tijd voor een nieuw verslag!

Inmiddels zijn we al een aantal keer naar Dhaka geweest. De eerste keer samen met een vriend van CRP en eergister zijn we zelf gegaan. Met alle vrijwilligers zijn we op de bus gestapt naar Dhaka. Een hele happening, aangezien 8 blanke mensen nogal opvielen en we geen idee hadden welke bus we moesten nemen. Een uur later en wat hulp van Bangladesen die redelijk Engels spraken zaten we opgepropt in een bus die in Nederland al lang op de schoothoop zou zijn beland! We hadden ook geen idee waar we eruit moesten, aangezien ze hier geen haltes of bordjes hebben. Gelukkig heeft Matthijs een smartphone met navigatie (bedankt moderne technologie!) en zo zijn we veilig en wel bij old dhaka aangekomen. Dit bleek alleen dicht te zijn, vanwege EID. Dan maar naar Bushunra city, de shopping mall (met airconditioning!).

We hebben in Dhaka ook een leuk adresje, want een medewerker van de Duitse ambassade heeft een super luxe appartement (zonder kakerlakken en met warm water!!) waar we altijd lang mogen komen en blijven slapen. Zo hebben we al drie aardige Duitsers ontmoet waar we het goed mee kunnen vinden (+ ze hebben drank).

In Dhaka (eergister en de keren daarvoor) zijn we naar de shopping mall geweest (heb ik een hele mooie sari gescoord!), rondgelopen (an sich een hele ervaring in die chaos!), gelunched bij een Bangladeschi echtpaar, naar het parlement geweest, onze onderhandeling skills goed kunnen testen (rikshaws gooien de prijs 300% omhoog als ze een blanke zien), in een luxe westers restaurant gegeten (ze hadden pasta en smoothies!) midden in de chaos en veel langs ziekenhuizen geweest..

Dat laatste is omdat ons reis- en studiegenootje Martha helaas al een aantal weken ziek is. Ze had eerst twee weken koorts, uitslag, misselijkheid etc. en is hierdoor gestopt met eten en drinken. Ze is in verschillende ziekenhuizen geweest (bij CRP zelf, in Dhaka bij square en nu ligt ze in Appollo) en zit aan een infuus. De koorts is nu gelukkig wel weg, maar ze is nog erg zwak en probeert langzaam weer te gaan eten en drinken. Het is nog niet duidelijk of ze gaat herstellen in Bangladesh of teruggaat naar Nederland. In ieder geval erg vervelend allemaal.

We hebben met z'n drieën nog wel wat leuke dingen gedaan in Savar. Zo zijn we naar het national monument geweest, een grote universiteit en een van de grootste NGO's die een mooi stuk land had waar je rustig rond kon lopen. Een aantal dagen geleden zijn Matthijs, Jacob en ik naar een 'slangenstadje' geweest. Na heel wat omwegen hadden we (en de CNG driver) het eindelijk gevonden en nam zo'n man ons mee naar zijn achtertuin om daar allemaal slangen uit doosjes te halen en een 'slangenshow' uit te voeren. Er waren twee cobra's die niet gemelkt waren en dus giftig en verder nog een baby python en wat andere slangen. Ik heb er zelfs -héél eventjes- eentje beet gehouden (niet giftig uiteraard), om mijn eer tegenover Matthijs niet te verliezen die bijna met die slang stond te kroelen...

Verder was afgelopen week het Durga Puja, het grootste Hindu feest van het jaar. Met CRP zijn we twee keer naar een stadje geweest waar het feest werd gehouden. Allemaal hindu's, veel tempels, muziek en heel veel (lekker en vegetarisch :D) eten! Ik en de Amerikaanse vrijwilligers hadden onze sari's aangedaan en Matthijs en Jacob hun punjabi's. Iedereen wilde met ons op de foto en ik werd -bij een rondleiding langs de vrouwenuniversiteit naast het hindu feest- meerdere keren gewoon meegetrokken door meiden die me smeekten om met hun op de foto te gaan. Voelde me net een of andere beroemdheid..;)
's avonds gaan ze dansen en gaan alle lichtjes aan die ze overal hebben opgehangen. Helaas zijn we beide keren voor het avondfeest weer weggegaan, dus hebben we dat niet mee kunnen maken (de uitjes van CRP zijn vooral gericht op het rondshowen van de vrijwilligers en relaties onderhouden volgens mij.. vandaar dat we voortaan meer zelf initiatief nemen om dingen te gaan doen!). Wat niet wegneemt dat het overdag ook echt ontzettend leuk was om dit te zien en mee te maken!

Gister was het kill-all-the-animals, oftewel slachtfeest in Bangladesh.. niet echt mijn favo feest (geef mij Durga Puja maar). We (de vrijwilligers) waren bij iemand uitgenodigd van CRP. We gingen er met de auto heen (het was 10 min lopen, om even een idee te geven hoe mensen ons ''rijke blanken''' hier behandelen..) en spendeerden het grootste gedeelte van de dag bij de mensen thuis die ons heel veel eten gaven (erg lekker ook hor :)) maar helaas niet zo goed Engels spraken. Met de kids nog een potje cricket gespeeld, wat erg leuk was. Waar het feest om draaide was echter verschrikkelijk (in mijn ogen). Dagen van tevoren zagen we al auto's vol met koeien overal heen rijden. Koeien in de straten, bij mensen thuis, overal.. Ze werden versierd en goed verzorgd om vervolgens op de ochtend van EID Halal te worden geslacht. Die koeien worden overal op straat neergehaald met een groot mes door een imam die helemaal onder het bloed zit. De mensen waar wij bij waren hadden samen met de buurt twee koeien. Ik heb gezien hoe ze de arme koe met de poten bij elkaar bonden en vervolgens de man met het grote mes en toen ben ik me maar snel samen met Amy (andere vrijwilliger) gaan verstoppen... Jacob, Matthijs en Kate (nog een andere vrijwilliger) hebben samen met de hele buurt toegekeken hoe de koe in stukjes werd gehakt en hoe het vlees en alles werd verdeeld over de mensen. Alle koeienhuiden werden in hopen op staat gegooid en ik heb verschillende kids met hompen vlees in zakjes zien lopen en eentje met de kaak van een hoe in z’n hand. Bah.. Erg ironisch dat eerst het Hindu feest is (waar de koe heilig is) en dan drie dagen later het Islamitische feest waarbij miljoenen koeien worden vermoord.. Maargoed, al met al iets wat hoort bij Bangladesh en ‘all part of the experience’. Blij dat ik vegetariër ben (vanaf nu wss voor de 100%!).

Veel liefs,

Kim

PS: voor foto's zie: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2497871382191.69302.1715093346&type=1&l=865d64f40a (nog niet alles staat er op, maar je kan regelmatig terugkijken voor updates)

PS: Hoe is het met jullie? Lekker bij de verwarming met warme choco en pepernoten, of is het nog niet zo erg?

• 28 Oktober 2012 - 13:20

Vera:

Leuk verslag zusie! Maar goed dat je een foto hebt met die slang, anders had ik t nooit geloofd haha

• 04 November 2012 - 23:18

Cora:

Hoi Kim
    Leuk om weer een verslag te lezen. Op school ook gesproken over het offerfeest. Vertelden een paar kinderen dat ze zelf ook wel eens geholpen hadden een dier te slachten. Tja, daar denken wij als vleeseters liever niet over na.....Ik begrijp dat we voortaan vegetarische gerechten voor jou moeten serveren op verjaardagen?
    cora

• 09 November 2012 - 19:47

Yamin:

r u enjoying Bangladesh?

do u have any English version of this site?