Chittagong Hill Tracts - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van kimpjuh - WaarBenJij.nu Chittagong Hill Tracts - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van kimpjuh - WaarBenJij.nu

Chittagong Hill Tracts

10 December 2012 | Bangladesh, Dhaka

Heeej allemaal!

Hoe is het ermee? Hier is alles prima! Matthijs is op het moment wel wat ziekjes, maar hopelijk gaat dat snel over. Afgelopen weekend zijn ik en Matthijs naar de Chittagong Hill Tracks gegaan en Jacob naar Cox Bazar, het langste natuurlijke strand van de wereld, en st. Martins.

De chittagong Hill Tracts is een gebied in de provincie Chittagong in het zuidoosten van Bangladesh, naast Myanmar. Er zijn een aantal jaren geleden wat onrustigheden geweest in dat gebied, zoals ruzies tussen de verschillende tribal villages, ontvoeringen en vluchtelingen van Myanmar. Inmiddels kan je er als toerist wel gewoon heen, we moesten alleen wel een permit regelen (wat kon via het hotel) en onderweg langs verschillende ‘police stations’ gaan en papieren inleveren (kopie van paspoort, visum enzo) om te laten weten dat je er bent. Afgezien van dat hebben we geen enkele problemen gehad en was het een geweldig weekend! We gingen naar Banderban, een van de steden in de Hill Tracts. In de Hill tracts zien de mensen er heel anders uit, meer Chinees dan Bangladees. Er zijn ook vershillende boedistische tempels, waarvan we er een hebben gezien. De gouden tempel was erg indrukwekkend! Erg groot en nep goud, haha, bovenop een berg met prachtig uitzicht! De monnik vertelde ook over de tempel en wilde met ons op de foto (jeeh mijn eerste monnik ontmoet+bewijs!). De boedistenkinderen achtervolgden ons ook allemaal en de andere bezoekers hebben denk ik meer foto’s van ons blanken gemaakt dan van de tempel zelf…

Uiteraard zijn we ook wat dieper de Hill tracts ingegaan! Met de bus gingen we door de bergen en de jungle heen richting Ruma Bazar. Echt prachtig om de jungle zo dichtbij te zien! In Ruma was er een gids die ons hielp met al de police stations en de weg richting Boga Lake. Boga Lake ligt nog iets verder in de jungle en we moesten er dan ook heen met een Jeep. Met 40 mensen zaten we op de jeep die stijl omhoog en omlaag ging door de bergen! Elk half uur moest de jeep dan ook even stilstaan, want de motor was te warm geworden.. Erg gaaf, maar ook een beetje eng! Haha. In Boga Lake woont de Bawn stam. Dit zijn christenen. Even verderop woonde een andere stam, die voornamelijk bestond uit boedisten. De mensen dragen andere kleding dan de Bangladeshen (vrouwen hoeven geen hele sjawar kamiz te dragen, maar gewoon blouse en rok zijn voldoende) en wonen in bamboehutjes in de bergen. Boga Lake was prachtig en we hebben er de nacht doorgebracht in een van de bamboehutjes! Erg leuk, maar ook ontzettend lawaaierig (je hoort er alles doorheen) en koud (’s nachts wordt het echt 5 graden ofzo..). De volgende dag nog even met de gids een gedeelte door de jungle gelopen naar een andere stam toe. Heb nog veel geprobeerd foto’s van mensen te maken, maar in tegenstelling tot de rest van Bangladesh (mensen die overal met je op de foto willen) zijn de mensen die in de stammen leven erg verlegen en duiken ze weg voor de camera. Vervolgens weer terug naar Ruma, naar Banderban, Chittagong en vanaf daar de nachttrein terug naar Dhaka.

In Dhaka kwamen we helaas terrecht in de hartal die bezig was. Om 8 uur ’s ochtends dachten we dat tie nog niet begonnen was en we gewoon door konden naar Savar, maar dit was dus niet het geval.. Heel Dhaka was afgesloten en we werden verteld dat we de hele dag op het treinstation moesten wachten tot t voorbij was. Gelukkig waren er uiteraard Bangladeshi die ons wilden helpen en zo konden we met mensen van een tv-zender mee naar Gulshan en de dag spenderen bij vrienden daar en ’s avonds uiteindelijk toch nog terug naar Savar.
Met project zijn we bezig met de laatste loodjes! Nog anderhalve week en dan moet alles afgerond zijn en vertrekken we naar India!

Liefs
Kim