Srimongool en Sunderbands! :D - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van kimpjuh - WaarBenJij.nu Srimongool en Sunderbands! :D - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van kimpjuh - WaarBenJij.nu

Srimongool en Sunderbands! :D

29 November 2012 | Bangladesh, Dhaka

Behalve armoede, drukte en choas heeft Banglades ook mooie plekken. Natuurlijk wilde we die ook bezoeken en zo zijn we de afgelopen weken een weekendje naar Srimongool en afgelopen weekend naar de Sunderbands geweest.

Srimongool is een soort Little Darjeeling met verschillende theeplangtages, fruitvelden en een regenwoud. Door een gids hebben we ons laten rondleiden en in anderhalve dag erg veel gezien! Het regenwoud vond ik vooral erg leuk. We hebben er aapjes gezien en de mensen van de Tribal Village die er beatlenut bladeren verzamelen (vanuit hoog in de bomen!) en midden in het regenwoud leven. Echter heeft het hoofd dan wel weer een motor waarmee hij door de jungle crossed, dus helemaal afgesloten is het niet.

Verder hadden ze ook '7 layer tea'. Thee met 7 laagjes, van zoet naar zoeter naar niet te drinken ;) We waren er met de trein heengegaan, vanuit Dhaka, wat erg mooi was. De trein gaat dwars door het land heen en je ziet alle keine dorpjes en mensen die in de velden aan het werk zijn. In srimongool ook veel vrouwen aan het theeplukken gezien. Ze hadden allemaal zo'n hoed op, en die moest ik natuurlijk hebben! :) Nu nog zien hoe we met drie theehoeden door Nepal en India gaan reizen :P

Afgelopen weekend dus de Sunderbans!! Het grootste mangrove bos ter wereld en leefgebied van de Bengaalse tijger! Die laaste helaas niet gezien, maar wel voetsporen en wat andere dieren (dolfijnen!! aapjes, veel hertjes en een varaan). Lekker drie dagen op een 'cruiseboot' gezeten. Heel relaxed en rustig en even weg van de drukte hier. We hadden wel een vol programma, met om half 6 je nest uit om met een klein bootje dichterbij de Sunderbands te gaan varen. Echt prachtig om het bos wakker te zien worden, de mist weg te zien trekken en dan die zonsopgang erboven...

Verder wat wandelingen door het bos gemaakt en naar een strandje geweest aan de baai van Bengal. Eventjes gezwommen. Alle Bengaalse touristen zochten de schaduw op, terwijl de buitenlanders lekker lagen te zonnen en de zee in doken (met t-shirt en shorts aan, dat dan weer wel. Kan het niet te bond maken hier! ;)). Na drie dagen werd ons uitje ruw afgesloten met de helse nachtbus terug naar Dhaka. Wat kunnen die mensen achterlijk rijden! met 100 km pu over landweggetjes met hobbels heen in het donker. Elke keer keihard toeteren als er iemand passeerd.. doodeng! Volgende keer gaan we lekker met de trein.

Verder zijn we bezig met het afronden van het project. Allerlei interviews gedaan en nu alles uittypen en conclusies maken en dan presenteren.

Dit weekend weer naar Dhaka toe met Amy en Kate (vrijwilligers uit Engeland). Dit is hun laatste weekend helaas en dan vertekken ze naar India.

Voor foto's zie gedeeld album of FB:

Volgens mij staan al mijn fotos op de een of andere manier door elkaar heen.. dus niet echt chronologische volgorde.. maar het is iets! :P

Hoe is het met jullie allemaal? Alles goed in NL? Hier is van de week een grote brand geweest in de buurt in een kledingfabriek. Meer dan 100 mensen overleden en veel protesten. Wij hebben er echter niets van meegekregen en het alleen op het nieuws gehoord (BBC).

Laat weten hoe het met jullie gaat, vind ik leuk om te horen!

Veel liefs,

Kim

• 29 November 2012 - 14:36

Pauline:

Haai Kim!
    Erg leuk om te lezen wat je de afgelopen tijd hebt gedaan! Wat gaaf zeg dat je in het regenwoud en de mangrove bent geweest. Lijkt me inderdaad wel een fijne afwisseling met de drukke stad.
    Ja klopt, over die brand heb ik gelezen, echt verschrikkelijk. Het schijnt dat ze daar o.a. ook kleding maakten voor C&A.
    Hier gaat het goed, het is koud en volgende week misschien zelfs wat natte sneeuw haha. Hoe gaat het trouwens met Martha, is ze inmiddels weer in NL?
    Liefs! XXXX Pauline

• 30 November 2012 - 00:15

Reinier:

Hey Kimmie!

Goed om te lezen dat je ook nog echt leuke dingen doet in dat verre Bangladesh :). Ik zal morgen wel wat foto's kijken, maar het klinkt in ieder geval wel erg mooi allemaal.

Hier is niet veel veranderd in de tussentijd hoor... Iedereen is nu natuurlijk druk met sinterklaas en zo. Ik kan me zo voorstellen dat je die kruidnoten wel behoorlijk mist, sowieso ben ik ook wel benieuwd wat voor culinaire hoogstandjes je daar voorgeschoteld hebt gekregen (zoals uit die quiz wel bleek ben ik niet echt bekend met het land he, dus des te groter de verrassing :P). Voor de rest is er niet echt iets heel boeiends wat je echt moet weten (ten minste, niet dat ik me nu kan bedenken, dus...tja). Alles gaat gewoon zn gangetje zeg maar ;)

Nouja, veel plezier (en succes met je project) nog!

xxx Reinier

• 30 November 2012 - 12:44

Kim:

@Pauline: natte sneeuw! Oei! ach, past wel bij sinterklaas toch? Martha is in NL, nog steeds ziek helaas, zijn allemaal bacteriele infecties gevonden.. Volgens de dokters komt wel alles goed gelukkig maar duurt het wel een tijdje.

@ Reinier: jaaaah kruidnoten mis ik wel, maar daarom ga ik ze zo zelf bakken! Net als een speculaascake en specubrokken! Gister in de Dutch club ook kruidnoten gehad :D al wist de bediende niet wat ik bedoelde toen ik het vroeg, kregen het wel even later op het 'welkomsschaaltje'. Koken veel zelf, want het eten hier is vooral rijst met groenten en nog meer rijst enzo ;)

• 03 December 2012 - 17:14

Cora:

Hoi Kim

Gefeliciteerd met je vader!!!
    Klinkt goed al die reisjes die je maakt. En ondertussen ook je studieopdracht al ' bijna ' af.
    Las vandaag een stukje in de krant van iemand die door India reist. In India ben je nooit alleen, schrijt hij. Meestal allesbehalve alleen. Hij was oa in Haridwar. Kwam daar in een pelgrimage van duizenden mensen terecht. HIj spreekt van een kolkende massa die je beter kunt vermijden als je niet geplet wilt worden!
    Ik schrijf het je maar, een gewaarschuwd mens.....

He, succes met alles. Hier vandaag de eerste sneeuw gezien. Inmiddels regent het weer. Zondag alsnog pakjesfeest.
    Cora